Yliherkkä kuulo

YLIHERKKÄ KUULO, HYPERAKUSIA, ÄÄNIYLIHERKKYYS

Ääniyliherkkyys-termi tiivistää sen mistä hyperakusiassa on kyse; jo tavalliset ympäristön äänet häiritsevät ja voivat aiheuttaa korvissa kipua. Ympäröivä maailma tuntuu epämiellyttävän meluisalta.

Ääniyliherkkyydessä on kysymys aivojen kuuloradaston prosessoinnin muutoksesta, jolloin äänet kuulostavat normaalia kovemmilta ja häiritsevämmiltä. Ääniyliherkkyydelle ei ole olemassa elimellistä syytä eikä kuvantamistutkimuksissa voida todeta kuuloratojen rakenteen muutoksia. Ääniyliherkyys voi tinnituksen yhteydessä korostua, mutta sitä voi esiintyä myös ilman tinnitusta. Monesti oireen paheneminen liittyy väsymykseen ja stressiin.

Hiljaisuuden välttäminen

Ääniyliherkkyydestä kärsivä ihminen turvautuu mielellään korvatulppiin tilanteissa, joissa niitä ei oikeasti tarvittaisi sekä välttelee kaikkia sellaisia tilanteita, jotka tuntuvat liian äänekkäiltä.

Kuulojärjestelmää pitäisi kuitenkin siedättää kuuntelemaan normaaliin elämään kuuluvia, myös hieman kovempia ääniä, joista ei kuitenkaan seuraa meluvammaa. Mitä hiljaisempaan maailmaan itsensä totuttaa, sitä vähäisemmät äänet voivat jatkossa häiritä. Tämän vuoksi turhaa korvatulppien käyttöä normaalielämän tilanteissa tulee välttää.

Lue koko dokumentti (PDF)

"Hyperakusian kehittyessä on suurena houkutuksena tukkia korva ei-toivottujen äänten poissulkemiseksi. Itseasiassa tämä pahentaa tilannetta, siitä syystä että se lisää edempänä äänten vahvistumista niiden kulkiessa aivokuoren auditiiviseen (kuulo-) osaan. Kun näitä ääniä sitten kuullaan ilman korvatulppia, on niiden havaittu voimakkuus kasvanut suuresti."

- Jonathan Hazell, FRCS -